Feliç dia mundial de la xocolata

El proper 13 de setembre serà el dia mundial de la xocolata, i això s’ha de celebrar! “ No, què la xocolata engreixa…” Aquest és un de tants falsos mites del món de l’alimentació. La xocolata pot ser molt bona per la nostra salut si sabem quina hem de menjar.

Falsos mites entorn de la xocolata

En realitat, els culpables de la mala fama que ha agafat la xocolata són les males companyies, com ara el sucre refinat, la llet… Entorn de la xocolata trobem mites que potser és hora de posar a lloc:

  • La xocolata provoca càries. El que de debò provoca càries és el sucre refinat que s’afegeix a les xocolates convencionals.
  • La xocolata fa sortir grans. En realitat són diferents els factors que originen l’aparició de l’acne, com per exemple el consum de greixos saturats i sucres refinats. En el cas de la xocolata depèn de la qualitat del producte. Una xocolata de qualitat, com la xocolata biològica amb sucre de raspadura no malmet la pell, perquè aporta nutrients fonamentals per a la salut i no aporta els greixos.
  • Afavoreix l’augment de pes. Això sempre dependrà de la quantitat de xocolata que es consumeixi i també de la qualitat.
quilibrat, cacao en pols

El primer es saber triar-la quan anem a comprar. Hem de mirar, en la mesura que sigui possible, xocolata d’alt contingut en cacau (70% o més), que contingui poc o gens de sucre, de producció ecològica i, idealment, de processat en cru.

El principal ingredient de la xocolata és el cacau. L’origen del cacau prové de l’època Maia. Era utilitzat per les tribus maia, asteca i inca fa més de 2.500 anys, primordialment com a remei medicinal o com a moneda de canvi. La seva introducció a Europa no arriba fins al segle XV després de la colonització d’Amèrica, quan es va importar al costat d’altres aliments com les patates o els tomàquets.

Tot i que es van introduir les llavors, la recepta de la beguda de xocolata que existia en aquells dies no resultava agradable per la majoria de la població, que la consideraven molt amarga. Fins al segle XIX no es va començar a estendre el seu consum, a causa de l’aparició de la indústria xocolatera en aquest segle, que va aplicar les primeres addicions de sucre i altres components que dotaven a la xocolata d’un sabor més desitjable.

Entre les propietats nutricionals de la xocolata  destaquem que conté molts àcids grassos essencials, que és molt rica en minerals (sobretot ferro i magnesi), en fibra, en àcid fòlic (vitamina B9) i en bioflavonoides. També conté teobromina, una substància que estimula el sistema nerviós central, i altres substàncies fitoquímiques que tenen una activitat reguladora de l’estat anímic.

Beneficis del cacau:

  • Té múltiples efectes beneficiosos sobre la salut cardiovascular derivats del contingut en antioxidants que conté.
  • Provoca sensacions de benestar i plaer: el cacau conté feniletilamina una substància que ajuda a pujar l’ànim.
  • Ajuda a regular la pressió arterial.
  • Protegeix la pell del sol: el cacau conté bioflavonoides que protegeixen contra el dany induït pel sol, milloren el flux sanguini a la pell i eleven la seva densitat i hidratació.
  • Millora la funció cerebral.

Ara si ja estem llestos per saber menjar xocolata! A GAUDIR-LA!

Deixa un comentari



Equilibra't 2017 © Tots els drets reservats.