10.000 passes: un repte per crear hàbits

Afegir hàbits al nostre dia a dia resulta de vegades una tasca de titans. Sobre hàbits s’escriu i s’investiga sense parar, fins i tot des de l’antiguitat. Com deia Aristòtil: “Som el que fem repetidament. L’excel·lència, llavors, no és un acte; és un hàbit. “

Cal diferenciar entre rutina i hàbit. Que moltes vegades els fem servir indistintament.

Són dues paraules diferents, amb dos significats diferents que influeixen de maneres diverses en el nostre dia a dia.

Què implica afegir un hàbit al teu dia a dia. Incorporar un nou hàbit al teu dia a dia implica un canvi i un aprenentatge.

Aquests dos processos requereixen un elevat consum d’energia. Així que és fonamental sentir-te amb energia en el moment en què decideixes implantar un nou hàbit en la teva vida.

Si estàs passant una temporada d’estrès o et sents cansat, et recomano que abans d’incloure un nou hàbit segueixis aquestes 5 tècniques.

 5 tècniques per crear nous hàbits

  1. Reflexiona sobre el “per què” del nou hàbit Una part racional en nosaltres ens diu: “Sí, això és el que has de fer cada dia, vinga, anem, posa’t a fer això”. Així que el vam provar un dia. A l’endemà passa alguna cosa que impedeix practicar el nou hàbit. I a el tercer dia ens donem per vençuts. Pot sonar molt dràstic, però t’asseguro que a mi m’ha passat i a moltes altres persones que conec també.

    O fins i tot pensem en els beneficis d’un hàbit i simplement ens quedem aquí, en el pensament. Mai ho provem ni tan sols una dia. T’ha passat això alguna vegada? Saber que alguna cosa pot ser bona per a tu no fa que la facis. Quina és la solució a això? Reflexionar abans sobre per què volem aquest hàbit en la nostra vida i en quin tipus de persona ens ajuda a convertir-nos aquest hàbit. Això vol dir que l’hàbit tingui un sentit per a tu, que et condueixi a experimentar-te d’una determinada manera.

    Per tenir èxit en el procés d’implantar un nou hàbit o recuperar un perdut és essencial que aquest hàbit estigui unit a la nostra identitat. L’hàbit és un procés, no és un objectiu o un fi en si mateix.

Considerar l’hàbit com un objectiu és també un error. L’hàbit és la manera d’anar cap als objectius que volem aconseguir. És possible que una part de tu vulgui aquest hàbit, però una altra part no ho desitgi perquè amb els hàbits actuals ja es troba bé. Per aquest motiu és fonamental que reflexions i observis les implicacions que el nou hàbit té per a tu en el teu conjunt. Et suggereixo que escriguis en un paper tot el que aparegui en aquesta reflexió. En qui t’ajuda a convertir-te aquest hàbit?

  • Prepara el terreny. Hi ha una metàfora que ajuda a entendre el funcionament dels hàbits, i és imaginar que els hàbits són com llavors que cal sembrar i tenir cura perquè donin fruit. No sé si ho saps, però perquè la llavor arreli bé i doni els seus fruits és important tenir una bona terra.

    Hi ha hàbits que necessiten d’altres per arribar a funcionar.

    Et posaré un exemple, si vols tenir l’hàbit de menjar saludablement abans necessites desenvolupar altres hàbits que donen suport a el primer. No pots passar de no preocupar-te per la teva alimentació a voler cuidar-la de sobte. Prèviament hauràs de canviar els aliments que compres, on els compres i com els cuines, per exemple. Un cop ja has preparat el terreny és més fàcil i té més sentit posar el focus en mantenir l’hàbit de menjar de forma saludable.
  • Concreció i un a un Ja hem dit que els hàbits són un procés i no un fi en si mateix. No obstant això, per a posar-los en funcionament necessites passar a l’acció. Per això el nostre cervell lineal i lògic necessita informació molt clara, concreta i precisa. Res de divagacions i pensaments abstractes.

Necessites decidir molt bé:

  • Quan vas a posar en pràctica l’hàbit.
  • On ho vas a posar en pràctica.
  • Com vas a fer-ho.
  • Amb qui ho vas a posar en pràctica.

Si no, a l’arribar el moment de posar-lo en marxa, trobaràs mil i una excuses per no fer-ho.

En el meu cas, deixar la roba de caminar/entrenar al matí preparada i visible em recorda que haig de posar en pràctica l’hàbit.

I com ja has llegit a el principi afegir un hàbit requereix molta energia. Així que no intentis implantar més d’un hàbit a el mateix temps.

A més els petits èxits, si els celebres i els valores, t’ajuden a aconseguir motivació i confiança en tu mateix per seguir endavant.

  • Traça un pla B per si el pla A falla Abans de començar  amb la posada en marxa de l’hàbit sempre recomano tenir el pla B elaborat.

Aquest pla B comprèn les accions que posaràs en marxa quan, per exemple, deixis de practicar l’hàbit X dies.

També determina quina és aquesta línia vermella que no creuaràs. És a dir, quants dies seguits sense practicar l’hàbit vols permetre’t.

Quina altra acció en lloc de l’hàbit posaràs en pràctica si per exemple estàs de viatge?

Imagina que el teu hàbit és sortir a córrer cada dia. Què faràs quan viatges? Et portaràs la roba i aniràs a última hora del dia? T’aixecaràs més d’hora per sortir a córrer?

  • La tècnica de la prova de 21 dies

En general, quan pensem que alguna cosa ha de ser d’una determinada manera per sempre, no ens agrada. Per això, dir-li a la teva ment que vas a incorporar un nou hàbit en la teva vida i que serà així per sempre pot donar la sensació de rigidesa i disciplina extrema.

Una prova de 21 dies pot donar-te una idea del benefici que aconsegueixes amb l’hàbit.

Atenció, aquesta prova no és de 21 dies aleatoris, sinó de 21 dies seguits. I si un dia falles, tornes a començar. Posa’t un calendari visible i cada dia aconseguit per una creu. Si un dia està sense creu, torna a començar el compte de 0.

Els hàbits són motor de vida i estalvi d’energia

Els hàbits, un cop incorporats al cervell, com quan vas aprendre a conduir o anar en bicicleta, els fas sense pensar. Tant que amb prou feines necessiten energia per posar-los en pràctica.

No obstant això, és fonamental seguir mantenint la consciència sobre les teves accions, perquè la rutina  no s’apoderi de tu i et converteixi en un autòmat. Si necessites ajuda pots contactar amb mi i t’ajudaré a fer el plantejament.

I per començar a entrenar-te en això dels bons hàbits et proposo el repte que vam encetar el passat dimarts #10milx21. Camina 10 mil passes cada dia durant 21 dies i veuràs com et sents més activa i amb més ganes!

Deixa un comentari



Equilibra't 2017 © Tots els drets reservats.