Els greixos saludables

Què seria del món sense les patates fregides? Els greixos són un tema amb el qual tenim una gran confusió en relació amb la salut. Per exemple, es creu que el consum de colesterol sempre és dolent per a la salut, però en realitat és necessari per a les següents funcions:

  • Ajuda a reparar ferides, incloses les de les artèries, que anomenem plaques aterotades.
  • Produeix vitamina D.
  • Crea la bilis.
  • És donador d’electrons (antioxidant).
  • Produeix adrenalina per gestionar l’estrès.
  • Ajuda a controlar les al·lèrgies.
  • Produeix hormones sexuals.
  • És necessari pel metabolisme dels minerals.
  • És necessari per a la memòria. La meitat del pes cerebral de substàncies no aquoses és colesterol.

El problema és quan mengem fregits, arrebossats i altres greixos de mala qualitat. Les cèl·lules no poden absorbir els nutrients i no obtenen el material adequat per produir de manera òptima les seves membranes cel·lulars, hormones, fetge i cervell, amb la conseqüència que emmalaltim.

Què són els greixos saludables?

Menjar greix de bona qualitat amb mesura fa que el cos produeixi cèl·lules i hormones que generen salut. Exemples de greixos de bona qualitat són:

  • La mantega, idealment de vaques que consumeixen herba.
  • Oli d’oliva verge extra consumit sense escalfar.
  • Oli de coco sense refinar, que no només serveix per a netejar el cutis, eh?
  • Oli vegetal verge extra sense escalfar.
  • Llavors: tant les llavors de gira-sol, com les de carbassa o sèsam, contenen una bona quantitat de greixos saludables i podem utilitzar-les com a “toppings” als nostres esmorzars i amanides. També les llavors de xia poden ajudar-nos a incrementar la quantitat de greixos saludables en la nostra dieta.
  • Alvocat, el meu favorit 😉. Ens ofereix 15 grams de greix per cada 100 grams d’aigua, sent aquest el seu macronutrient principal. A l’hora de consumir-lo, podem fer-ho en forma del famós guacamole, com a acompanyament d’una amanida de pollastre, o en forma de tàrtar, amb carbassó i llagostins.
  • Els ous. Intenta que sempre siguin bullits o en truita, mai fregits.
  • Fruits secs crus. Les nous en totes les seves varietats són les que més greixos contenen. Les avellanes, els pistatxos i les ametlles també són bones opcions. Per consumir-los, prova a elaborar cremes untables o inclou-les a les teves amanides.

Trenquem llances: els greixos són necessaris

Els greixos tenen molt mala premsa des de sempre i per a molts són els principals responsables de l’obesitat. Poc a poc, això està canviant i s’obren pas gradualment a la nostra dieta com un dels macronutrients essencials, juntament amb les proteïnes i els hidrats de carboni. El truc és saber triar quines són les fonts més saludables per a nosaltres. Si necessites un cop de mà per poder anar introduint-los a la teva dieta contacta amb mi i ho podem estudiar juntes!

Deixa un comentari



Equilibra't 2017 © Tots els drets reservats.