Què son les creences i com condicionen la nostra vida?

Us heu parat a pensar perquè creiem algunes coses com veritats absolutes? Per exemple, “no està bé pensar primer en una mateixa…”, “és impossible trobar feina avui en dia” o “mai trobaré una parella”. Doncs només son creences!

Les creences son estats mentals que ens fan suposar que alguna cosa és veritable o molt provable. Es manifesten mitjançant afirmacions i es basen en la percepció que tenim de nosaltres mateixes, dels altres i del mon en general.

Son interpretacions subjectives que queden ancorades  dins nostre com a resultat de les nostres vivències, la nostra educació, la família, i/o altres factors. No sempre apareixen a un pla conscient, i poden quedar amagades al pla inconscient.

El poder de les creences

Les creences tenen molt poder sobre la nostra conducta i presa de decisions. Poden ser potenciadores o limitadores de les nostres accions;

  • Les creences limitadores son negatives i ens frenen a l’hora de fer canvis o prendre decisions, ens impedeixen veure altres realitats, créixer i aconseguir les nostres fites. Alguns exemples d’aquestes creences poden ser “mai podré córrer una marató” o “soc massa gran per fer esport”, “no puc”, “no soc capaç”, “no m’ho mereixo”, etc…
  • Pel que fa a les creences potenciadores, ajuden a avançar cap al nostre objectiu, ens impulsen a créixer i potencien el millor de nosaltres mateixes. Alguns exemples d’aquestes creences poden ser “puc aconseguir una bona feina”, “mereixo aconseguir coses bones”, …

Com aconseguir canvis en les nostres creences?

Afortunadament podem aconseguir canvis en les nostres creences. Però és fonamental, com no, primer detectar quines son i quina és la seva arrel:

  1. Detecta i observa la creença. És la part més complexa perquè seria com agafar “in fraganti” al nostre cervell. Observa bé com t’expresses i com et comuniques, per exemple, si comences frases per “no és bon moment per…” o  “crec que no podré…”. estigues atenta a les generalitzacions del tipus “tot em surt malament” o “això no puc fer-ho..” o també “faig tot el que puc…”. Realment és així?. És important fer un bon exercici de detecció de les creences que tenim.
  2. Canvia la creença. La Programació Neurolingüística (PNL) és una bona eina per poder fer aquest treball de canvi. Tria una creença limitadora, i pensa si és heretada o pròpia. Plantejat una sèrie de preguntes: Quina intenció positiva té en el fons aquesta creença? Quina és la creença positiva oposada que vols incorporar? Què és el millor que et pot passar si segueixes amb l’antiga creença? I el pitjor? En què pot millorar la teva vida amb la nova creença? I empitjorar?
  3. Consolida la nova creença. Entrena la nova creença mitjançant noves conductes i llenguatge que s’associï a la nova. Repeteix i entrena com si del gimnàs es tractés.

Aquesta acostuma a ser una de les tècniques més treballades en els processos de coaching. És un procés complex pel qual pots necessitar l’ajuda d’un/a professional.  Espero que aquest post t’hagi inspirat per identificar alguna de les teves i treballar per canviar-les.

Recorda que en el que creguis dependrà molt del que siguis

Noah Porter

Laura Martín i Almeida
Llicenciada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.
Col·legiada núm. 52.011
Màster en Intel·ligència Emocional i Coaching a les Organitzacions.
Formadora i coach. Entrenadora emocional i PNL.
Pots seguir-la a IG:  lauramartin_coach

Deixa un comentari