La fruita a l’estiu

La calor i el sol són els tòpics de l’estiu, però també són importants factors de risc per a la salut. Davant les altes temperatures l’organisme reacciona produint suor, fet que suposa una pèrdua d’aigua, vitamines i minerals, que cal recuperar per evitar la deshidratació. També el sol activa la producció de radicals lliures induint la sequedat i conseqüent envelliment de la pell (fotoenvelliment).

Per això, la fruita a l’estiu, a més de ser refrescants, proporcionen l’aigua, les vitamines i els minerals que l’organisme necessita, a més de fibra, cosa que és molt bona per a la regulació intestinal. Per això les fruites han de ser un dels principals components de la dieta estiuenca, especialment entre menjars, doncs, si es prenen frescos, ajudaran a pal·liar  la set, a reduir la sensació de calor i a saciar la gana.

La fruita tenen un període de maduració que depèn de les condicions ambientals. Si bé es poden consumir algunes varietats pròpies d’un determinat període durant tot l’any, se’n veu alterat tant el preu com el gust.

Així, per exemple, es pot consumir síndria tot l’any, malgrat considerar-se una fruita d’estiu. Això passa gràcies als hivernacles i l’agricultura intensiva.

Menjar aliments de temporada ajuda a reduir les emissions de diòxid de carboni i recolza la sostenibilitat de la terra. Un altre avantatge és el foment de l’economia local i la disminució del malbaratament de menjar. En alguns mercats, redueixen el preu dels productes a mesura que passa el matí per evitar llençar els excedents.

Beneficis de la fruita a l’estiu

Meló

És, juntament amb la síndria, el rei de l’estiu. Posseeix un alt poder hidratant, per la qual cosa és molt bo per refrescar-se, a més de ser baix en calories i diürètic, així que és un bon aliat per lluitar contra la retenció de líquids. També és ric en vitamines, 100 grams ens aporten més de la meitat de la vitamina C recomanada al dia i antioxidants, que ajuden les nostres defenses.

Préssec

Tot i el seu deliciós sabor dolç, el préssec no és ric en sucres, per la qual cosa el pots consumir sense problemes. Això sí, és una font important de betacarotens, antioxidants, fibra i minerals com el potassi, el fòsfor o el calci; a més, és molt refrescant gràcies a la gran quantitat d’aigua present a la seva composició, cosa que el converteix en un excel·lent aliat per depurar l’organisme i lluitar contra la calor.

Cireres

No hi ha estiu sense cireres. Aquesta fruita és rica en aigua i antioxidants, com flavonoides i polifenols, a més d’aportar-nos fibra, vitamines i minerals. Gràcies a la quantitat de ferro, calci i zinc que ens donen, són un bon aliat per prevenir i combatre malalties dels ossos, com l’osteoporosi.

Albercoc

La seva gran aportació de potassi farà d’ells un dels imprescindibles de la teva llista d’aliments d’estiu, a més que és ric en vitamines A i C, minerals com el calci i el magnesi, i betacarotè i tanins. Això sí, cal anar amb compte amb el consum, ja que poden resultar indigestos si es prenen quan encara estan verds.

Nectarina

Aquesta fruita, que sorgeix de la cruïlla del préssec amb la pruna, té unes propietats nutricionals semblants a les del primer: ens aporta carotens, fibra i potassi.

Quines fruites podem trobar a l’estiu?

Juny

L’estiu comença a mitjans de juny. Les fruites de juny són l’albercoc, la cirera, els gerds, la maduixa i la síndria.

Cal destacar que, la cirera o picota és una fruita amb una temporada força curta, típica de maig i juny.

Juliol

Pertanyen al mes de juliol l’albercoc, els gerds, la maduixa, el préssec, el meló, la mora, la nectarina, la pera i la síndria. La pera és una de les fruites més consumides durant tot l’any a causa de l’àmplia varietat que hi ha. Hi ha peres d’hivern i estiu, que es diferencien per la temperatura que requereixen per madurar.

Agost

Agost és el mes de les festes locals per excel·lència i sol coincidir amb el tancament de la producció de moltes indústries. Són típiques d’aquest mes els gerds, la figa, el préssec, el meló, la mora, la nectarina i la síndria. Les figues són fruits mediterranis amb una temporada curta, i per això s’assequen i es consumeixen durant la resta de l’any.

Setembre

El darrer mes de l’estiu és el setembre. Poden consumir-se a bon preu en aquest mes els gerds, les magranes, les figues, les pomes, els préssecs, els melons i les mores.

Menja fruita durant tot l’any!

A qualsevol època de l’any podem aprofitar les diferents fruites per consumir-les de diferents maneres i beneficiar-nos de les seves propietats. A més pots menjar-les soles i posar-les en amanides i d’altres receptes. Et convido que el tafaner a l’apartat de receptes del blog.
I recorda: tant a l’estiu com a les altres estacions, més mercat, menys supermercat!

Deixa un comentari



Equilibra't 2017 © Tots els drets reservats.